Monday 1 July 2013

Kaedah Yang Biasa Digunakan Oleh Hacker Sebelum Menggodam




Bagi anda pasti ingin tahu bagaimanakah caranya bagi hacker/ penggodam bagi menggodam sesuatu sesuatu sistem bukan?. Terdapat banyak cara bagi si penggodam untuk menggodam sesuatu sistem tersebut. Ini adalah serba sedikit yang boleh saya rungkaikan dan mudah bagi anda memahaminya.



Melalui program Trojan horse/ pintu belakang 
Program Trojan kuda adalah kaedah yang biasa bagi hacker dengan cara menipu anda melalui Social Engineering untuk memasang program "pintu belakang". Ini akan membenarkan penceroboh mudah memasuki komputer anda tanpa pengetahuan anda, menukar program sistem anda, atau menjangkiti komputer anda dengan virus komputer.



Remote Administration Tool
Pada komputer, tiga alat yang biasa digunakan oleh hacker untuk mengawal dari jarak jauh pada komputer anda adalah seperti Beast, ProRat dan NetBus. Ini adalah pintu belakang atau remote administration tool ,sekali dipasang, membenarkan orang lain untuk mengakses dan mengawal komputer anda.



Denial of Service
Satu lagi bentuk serangan yang dipanggil Serangan Denial-of-Service (DoS). Serangan ini akan menyebabkan komputer anda "crash"/  pemprosesan data menjadi begitu sibuk sehingga anda tidak dapat menggunakannya. Adalah penting untuk diambil perhatian bahawa di samping komputer anda menjadi sasaran serangan DoS, kemungkinan besar untuk komputer anda untuk digunakan sebagai perantaraan dalam serangan Denial-of-Service pada sistem/ komputer lain.



Sebagai perantaraan ke serangan lain
Hacker akan sering menggunakan komputer yang digodam untuk melancarkan serangan untuk menyerang sistem lain. hacker memasang "ejen" (bisanya melalui program Trojan horse) yang berjalan pada komputer yang digodam dan menunggu arahan selanjutnya. Kemudian, apabila beberapa ejen yang dijalankan pada komputer yang berbeza, "pengendali" tunggal boleh mengarahkan semua daripada mereka untuk melancarkan serangan DoS pada sistem lain. Oleh itu, sasaran akhir serangan bukan kepada komputer anda sendiri, tetapi sistem lain kerana komputer anda adalah mudah untuk melancarkan serangan yang lebih besar.



Windows yang tidak dilindungi
Windows yang tidak dilindungi apabila melayari internet boleh dieksploitasi oleh penceroboh secara automatik dengan meletakkan sejumlah "tool" ke komputer yang berasaskan Windows dan dilampirkan ke Internet. Kerana keselamatan laman web di Internet adalah saling bergantung, komputer yang digodam bukan sahaja menimbulkan masalah kepada pemilik komputer, tetapi ia juga merupakan ancaman kepada laman-laman lain di Internet.




No comments:

Post a Comment