Thursday 4 July 2013

Apakah Software Anti-Virus ?



Software Anti-virus adalah satu program untuk mengesan mencegah dan mengambil tindakan sama ada untuk menyimpan atau membuang program perisian yang dikesan yang boleh merosakkan sistem komputer seperti Trojan Horse, Worm dan Virus.


Virus komputer adalah satu program yang sengaja direka untuk untuk mengganggu sistem komputer seperti memadam data, menjangkiti dirinya untuk menyebarkannya ke komputer lain dan seluruh internet. Virus komputer juga direka oleh perekanya supaya ianya sentiasa mengemaskini(update) supaya dapat membolosi/ masuk tanpa dikesan sistem antivirus yang terdapat  di komputer.


Oleh itu, untuk mencegah daripada komputer anda dibolosi oleh virus komputer ini, anda hendaklah sentiasa update anti-virus anda dengan kerap dan mencari software- software antivirus yang sentiasa meng-update antivirus secara automatik.


Di Internet juga telah ada banyak perisian yang scan antivirus online seperti ESET Online scanner, Panda Active Scan 2.0 dan House Call Free Online Virus Scan. Anda boleh scan komputer anda di mana- mana perisian- perisian yang disediakan ini secara percuma.


No comments:

Post a Comment