Sunday 30 June 2013

Format Komputer/ Laptop Menggunakan Pendrive



Pada "post" saya yang sebelum ini mengenai Cara Format Laptop/ Computer Dan Install Windows 7 Guna DVD dan hari ini saya ingin menunjukkan tutorial menggantikan vcd Windows kepada pendrive. Kaedahnya tidak jauh berbeza dengan post saya yang sebelum ini, tetapi alat untuk mengformat itu yang berbeza, kerana sifat pendrive itu sendiri yang kecil dan mudah dibawa ke mana-mana. perbezaan inilah yang membawa keunikan dalam mengformat komputer. Kerana mungkin anda sering mendengar atau melihat orang mengformat komputer menggunakan dvd sahaja dan jarang/ tidak pernah dengar mengformat komputer menggunakan pendrive.

100% tutorial lengkap...


Apa yang di perlukan :-

1) Pendrive sekurang- kurangnya 4gigabyte(gb)


2) Windows7 USB DVD tool, boleh didownload DI SINI


3) Windows 7 Ultimate........ :-

a) Untuk versi 32 bit DOWNLOAD DI SINI (2.4gb)
b) Untuk versi 64 bit DOWNLOAD DI SINI (3.1gb)



Tutorial  Penggunaan Windows7 USB DVD



1) Install Windows7 USB DVD tool dan klik "next"


2) Klik "browse" dan akan keluar tetingkap, cari di tempat yang anda download Windows 7 Ultimate tadi sama ada versi 32 bit atau 64 bit


3) Klik pada "usb device"


4) Pendrive anda akan terus didetect sebagai windows usb, dan klik "begin copying"


5) Pendrive dalam proses untuk dijadikan Windows usb


6) Done. Pendrive anda berjaya menjadi Windows 7 usb.


7) Jika tidak lagi mahu menggunakan pendrive sebagai Windows usb, formatkan sahaja pendrive itu..


8) Jika ingin mengformat komputer / laptop menggunakan pendrive ini, Klik tutorial ini, cuma tukarkan dari vcd kepada pendrive.



9) Selamat mengformat.......




9 comments:

  1. Terima kasih... saya ingin cuba nanti..

    ReplyDelete
  2. oh, ya, terlupa nak Tanya, kalau dah format tu, adakah virus itu masih ada dalam laptop kita coz sebelum ni, saya pernah hantar ke kedai utk diformat, lepas dia format, saya buka balik laptop saya, laptop saya masih ada virus, cuma yg bezanya, laptop saya memang dah diformat.. bila dh diformat, memang Nampak mcm baru.. tapi tu lah, kenapa masih boleh ada virus.. adakah org tu sebenarnya tidak format dengan betul.. harap maklum. terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah format laptop mmg virus kat laptop akan hilang, tapi virus x kan penah xde kat laptop, sbb virus akan datang dari mana2 arah, maybe dari pndrive, cd atau lain2 sumber.. yang penting lepas format laptop anti virus kena ada dan sentiasa update la anti-virus tu baru virus susah nak serang komputer..

      Delete
  3. kenapa sy nk download window 7 ultimate ni xblh? bntu sy selesaikan problem ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbnarnya bnyak tempah bleh download windows 7.. search kat google pun bnyak, tulis je "download windows 7 ultimate" nnt bnyak link yg kluar, klau nak cpat download pkai IDM la. klau nak lagi senang pakai torrent je..

      Delete
  4. bro.. buat tutorial repair windows xp gune pendrive.. sebenanye aku ade problem windows black screen after logo.. so aku try safe mode tpi muncul blue screen pulak.. so aku mintak kau buat la tutorial repair atau format gune pendrive bagi win xp.. tq bro!

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum..
    bleh tak Windows7 USB DVD tool ni untuk windows 8

    ReplyDelete
    Replies
    1. Windows 8 ada diapunya USB Tool dia sendiri, nanti saya akan buat tutorial format windows 8 dan tools yang diperlukannya sekali. ok..

      Delete
  6. terima kasih diatas perkongsian maklumat.Banyak information diblog tuan

    ReplyDelete